TikTok, Endonezya’da Yeni E-ticaret Olanaklarını Keşfetmeye Hazırlanıyor!

Endonezya, Güneydoğu Asya’nın en büyük e-ticaret pazarlarından biri olma özelliğini taşımaktadır. Ancak sosyal medya platformlarındaki e-ticaret yasağının ardından TikTok, bölgedeki e-ticaret şirketleriyle iş birliği fırsatlarını değerlendirmek için çabalarını artırmıştır. Endonezya, sosyal medya platformlarında online alışverişi yasaklamış olmasının üzerinden bir ay geçti. Bu süre zarfında TikTok’un online satış platformu TikTok Shop, ülkede kapatıldı. Bu durumun ardından TikTok, Endonezya’daki e-ticaret aktörleriyle iş birliği fırsatlarını araştırmaya başladı. Endonezya’da e-ticaret düzenlemelerinden sorumlu olan KOBİ Bakanı Teten Masduki, TikTok’un Endonezya’daki e-ticaret şirketleriyle olası ortaklıklar için görüşmeler yaptığını açıkladı.

Endonezya’da Bazı E-ticaret Firmaları, TikTok ile Görüşmelerde Bulundu!

KOBİ Bakanı Masduki, yaptığı bir röportajda TikTok’un Endonezya’daki teknoloji devi GoTo’nun e-ticaret birimi Tokopedia, Bukalapak.com ve Blibli dahil olmak üzere beş e-ticaret şirketiyle görüşmelerde bulunduğunu belirterek “Endonezya’daki bazı e-ticaret şirketleri TikTok ile görüştü.” dedi. Masduki’nin bu açıklamasının ardından e-ticaret platformlarının temsilcilerine yapılan görüşmeyle ilgili sorulara yorum yapmaktan kaçındılar.

Geçtiğimiz ay, Endonezya Ticaret Bakanlığı küçük fiziksel mağazaları destekleme ve kullanıcı verilerini koruma amacıyla sosyal medya platformlarına e-ticaret yasağı getirdi. Bu yasağın etkisiyle TikTok, Endonezya’da faaliyet gösteren e-ticaret servisi TikTok Shop’u kapatmak zorunda kaldı. Bu durum, TikTok için önemli bir darbeyi simgeliyor. Zira platformun Endonezya’da 125 milyon kullanıcısı bulunmaktadır. Yerel kaynaklara göre TikTok Shop, kapanana kadar Endonezya’da günlük yaklaşık 3 milyon paket siparişi işlemekteydi.

YouTube ve TikTok, Meta’ya Katılmayı Planlıyor! 

Uzmanlar, Endonezya’da sosyal medya platformlarında online alışverişin yasaklanmasının ardından TikTok ve YouTube’un, e-ticaret lisansı başvurusunda bulunmak için Meta’ya katılmayı düşündüğünü belirtiyor. Aynı zamanda Çinli teknoloji devi Bytedance’e ait olan TikTok’un, yerel e-ticaret aktörleriyle de görüşmelerde bulunduğuna dair bilgiler ortaya çıktı.

Masduki, Ülkede E-ticaret Kurallarıyla İlgili Çalışmalar Yürütüyor! 

Teten Masduki, Endonezya’da online satış yasağı öncesinde TikTok Shop’u eleştiren isimler arasında yer aldı. Endonezya Devlet Başkanı Joko Widodo tarafından e-ticaretle ilgili düzenlemeler yapmakla görevlendirilen Bakan Masduki, kasım ayının sonunda TikTok İcra Kurulu Başkanı Shou Zi Chew ile bir görüşme planladığı konuşuluyor. Masduki, sosyal medya platformlarının yerel KOBİ ürünlerine zarar vermeden sürdürülebilir bir iş modeline sahip olmalarını istediğini belirtirken aynı zamanda ithal ürünlerin ülkeye girişiyle ilgili ek düzenlemeler önerdiğini, ancak bu konuda ayrıntı veremeyeceğini ifade etti.

Endonezya’da E-ticaret, 2030 Yılına Kadar 160 Milyar Dolarlık Hacme Ulaşacak! 

Google, Singapur devlet yatırımcısı Temasek Holdings ve danışmanlık şirketi Bain & Co. tarafından yapılan değerlendirmeye göre Endonezya’da e-ticaret pazarının 2023 yılında 62 milyar dolarlık bir hacme ulaşması bekleniyor. Önümüzdeki yıllarda bu pazarın 2030’a kadar yaklaşık 160 milyar dolara yükselmesi öngörülüyor. Endonezya’daki büyük e-ticaret aktörleri arasında SEA’nın Shopee platformu ve Alibaba’nın Lazada platformu da bulunmaktadır.